Heren 1 | Eerste puntverlies voor Heren 1

Geen drie keer drie is negen voor de Rijnvogels. In Rosmalen bleef het tegen de plaatselijke OJC Rosmalen op 0-0 steken. Beide teams waren nog ongeslagen na twee wedstrijden dus was het al vroeg in het seizoen al min of meer een topper met een gevoel voor understatement. Op sportpark De Groote Wielen werden de punten gedeeld na een bepaald niet bloedeloos en doelpuntloos gelijkspel.

Of de beide ploegen hiermee tevreden waren? Het blijft een onbeantwoorde vraag. Wie zou op basis van het op de mat gelegde het meeste aanspraak mogen maken op de volle winst? De thuisclub beschikt over een goede ploeg evenals de Katwijkers. Afgaande op de slotfase waarin de Vogels inmiddels met vier verse krachten power-play speelden en veel energie in de mogelijk winnende treffer staken zou een overwinning voor de vandaag witte Vogels tot de mogelijkheden hebben behoord. Anderzijds waren de uitvallen van de gastheren ook niet van gevaar ontbloot. Zo bleef het spannend tot in de dying seconds.

De eerste fase kenmerkte zich door van beide zijden even aftasten en werd vervolgens al snel duidelijk dat dit een open potje voetbal zou gaan worden. De thuisclub met vaak de lange bal op de vleugelspitsen hanterend, de Vogels meer met het verzorgde aanvallende en opbouwende spel. Het werd een middenveld gevecht met pas na een minuut of twintig het eerste schot van Sem van Oosten dat een redelijk makkelijke prooi werd van doelman Ralph Vos. Collega Pim van der Plas had het lastiger met een schuiver van Jorn Reuvers. De makke aan Katwijkse zijde was dat combinaties in de zestien te vaak vast liepen daar waar eerder schietkansen zich aandienden. De gastheren lieten zich ook niet onbetuigd maar vergaten enkele mogelijkheden te verzilveren als de overigens goed opererende -vandaag witte- defensie een gaatje liet vallen. Een min of meer logische ruststand.

Direct na de hervatting werd duidelijk dat de FCR niet voor niets naar Rosmalen was afgereisd. Zij namen het initiatief maar de aanvallende intenties werden niet verzilverd. De thuisclub herstelde het evenwicht en was snel in de omschakeling doch ook hun pogingen om het net te vinden bleven onbeloond. Met dank aan doelman Pim van der Plas die na een snelle uitbraak een voorsprong van de thuisclub wist te voorkomen en even later een vrije trap van Quinten van Beekveld uit de hoek ranselde.

De slotakkoorden waren voor de Vogels. Er kwam echter geen muziek uit. De Brabantse defensie wist niet van wijken en overleefde de Katwijkse druk. De ultieme mogelijkheid om alsnog de drie punten mee naar Katwijk te nemen was voor Peer van Paasen die zijn derde treffer van het nog prille seizoen op de pantoffel had. Na een Katwijkse inzet kwam de rebound voor de voeten van de middenvelder maar hij schoot recht in de handen van doelman Ralph Vos. Goed. Na drie wedstrijden en zeven punten mogen de Vogels niet klagen over de start van het nieuwe seizoen met veel nieuwe matrozen aan boord van het vlaggenschip.

FC Rijnvogels. Van der Plas, Gomez Nieto (76. Zwanenburg), Michel, Scholte, Driebergen (71. Van Vuuren), Van Paasen, Schaap (61 Iliohan), Haddadi (46. Mieras), Van Oosten, Van der Meer, Van Dongen (61. Koppenol).

31/08/2024