Vrouwen 1 | Tweemaal verlies tegen NAC en KVC Westerlo

Afgelopen zaterdag speelde de A-selectie van FC Rijnvogels een drieluik met NAC Breda en KVC Westerlo uit België als hoogwaardige tegenstanders in de voorbereiding. De ploeg van Arjan Timmers zocht de hoge weerstand op zodat de speelsters konden laten zien wat ze waard waren en een volgende fysieke prikkel te geven zodat het conditioneel klaar is voor de start van de competitie. Een drieluik is daar een uitstekende manier voor. Alle spelers kregen evenveel speeltijd tegen teams op topniveau. Precies wat nodig is in deze fase van het seizoen.

NAC Breda een stuk effectiever dan de thuisploeg (0-4)

Al snel kwam de jongste ploeg in het BVO landschap op voorsprong op De Kooltuin. Hoog druk zetten leverde een goal op doordat Rijnvogels de bal pardoes in eigen goal werkte. Daarna kwamen ook de Kooltuinbewoners beter in hun spel en lieten zien niet erg veel voor NAC onder te doen. Het verschil zat hem echter in de eindfase. Rijnvogels miste na goed druk zetten haar kans op de gelijkmaker toen Lize de Vries knap uit de draai op de lat schoot. Elke kans was een goal voor de Brabanders en daarmee lieten ze zien één van de kandidaten te zijn om dit seizoen al te promoveren naar de Eredivisie. Knullig wegwerken aan Rijnvogel zijde leverde de 0-2 op en daarna waren twee aanvallen van de bezoekers dodelijk effectief. Beter samen verdedigen is daarbij het devies.

Rijnvogels weet de voorsprong niet vast te houden tegen de Belgen (1-3)

Direct na de openingswedstrijd mocht Rijnvogels met een kwartiertje rust aantreden tegen KVC Westerlo. De geel-blauwen zijn vorig seizoen knap kampioen geworden en mogen dit jaar uitkomen in de Womens Super League, de Belgische Eredivisie. Rijnvogels had in de eerste helft het betere van het spel en mocht via een prachtige opbouw vanaf de eigen achterlijn de score openen. Een schot van Romy Speelman was te machtig voor de Belgische doelvrouw, zij moest lossen en Lize de Vries gaf het laatste zetje. Rijnvogels op voorsprong met de mogelijkheid om deze uit te bouwen. Na goed druk zetten was het wederom Lize de Vries die haar ploeg kon helpen aan een nog grotere voorsprong maar haar inzet werd knap gekeerd door de doelvrouw. Daarna viel hij wel aan de overkant. Een prachtige sleepbeweging betekende de gelijkmaker. Daarna bleef het duel in evenwicht maar na de rust kwam Westerlo via een corner op 1-2. De kracht liep bij Rijnvogels uit de benen en dat is ook niet gek na drie weken voorbereiding, waarbij de opponenten op minimaal het dubbele zitten en dit als hun laatste test voor de start van de competitie gebruikten. De 1-3 viel ook nog voor de Belgische promovendus en daarmee was het duel beslist.

Een goeie graadmeter voor ons vernieuwde vlaggenschip bij de vrouwen. Het drieluik heeft veel informatie gegeven waar de trainersstaf mee aan de slag kan en conclusies uit kan trekken. We hebben in fases kunnen genieten van heerlijk combinatievoetbal en het team heeft de desgewenste conditionele prikkel weer in de benen. Op naar een nieuwe week, waarin de eerste bekerwedstrijd op het programma staat. Zaterdag komt hoofdklasser Barendrecht namelijk naar De Kooltuin.

26/08/2024