Vrouwen 1 | Zevenklapper in de eerste bekerwedstrijd

Veldoverwicht komt na rust in doelpunten tot uitdrukking

De eerste contouren van het Rijnvogels voor het seizoen 2024/2025 zijn de afgelopen weken zichtbaar geworden en op een zonnige Kooltuin tijdens de eerste bekerwedstrijd tegen hoofdklasser Barendrecht werd daar nog een schepje bovenop gedaan. Met verzorgd voetbal probeerden de Rijnvogel vrouwen elkaar te vinden en de spelopvattingen van nieuwe trainer Arjan Timmers kwamen naarmate de wedstrijd vorderde tot mooie hoogte. De bezoekers werden stuk gespeeld en moesten naar adem happend toezien dat maar liefst zeven keer de trekker werd overgehaald, al waren dubbele cijfers een nog betere afspiegeling van het wedstrijdverloop.

Alleen in de laatste minuut voor en de vijf minuten na de verfrissende limonade in de rust waren de bezoekers brutaal aanwezig. Een fout in de opbouw bracht de aansluitingstreffer op de borden met een 2-1 tussenstand. Direct na rust een grote kans maar deze werd vakkundig gepareerd door keepster Ricci Geenen. Voor de rest was het Rijnvogels wat de klok sloeg en na een minuut of 20 zoeken in het eerste bedrijf was het Jeanny Harders die goed werd vrij gespeeld. Een mooie dribbel volgde en daarna werd er koelbloedig afgerond in de lange hoek. Tien minuten later werd Kitty Susan aan haar shirt getrokken en verdween de bal op de plastic kalkstip. Britt van Santen bleef koel en schoot het leer genadeloos hard tegen de touwen.

Na de opleving van Barendrecht trapte Rijnvogels het gaspedaal vol in. Na een klein uurtje kwam de beloning. Myrthe Korstanje pikte de tweede bal op en na een mooi driehoekje met Lize de Vries en Romy Speelman kon Kitty Susan weggestuurd worden. Haar assist was van hoog niveau en met Lize de Vries voor de goal werd er bij de tweede paal gescoord. Een paar minuten later een prachtig uitgespeelde aanval via Lize de Vries en Fleur Stam die Romy Speelman vonden. Een vernuftig passje op Jeanny Harders volgde die op haar beurt de bal bij de tweede paal wist te leggen. Kitty Susan knikte de bal voor en de ingelopen Myrthe Korstanje mocht het netje van dichtbij doen bollen. Prachtig voetbal op de vierkante centimeter. Fel druk van de ingevallen Celine van der Toorn en een mooi steekballetje wat daarop volgde liet Romy Speelman op links ontsnappen die met een ragfijne voorzet Lize de Vries wist te bereiken. Een mooi handigheidje bij de eerste paal liet de bal kalmpjes bij de tweede paal over de lijn rollen. De gretigheid om nog meer goals te maken was fijn om te zien bij Rijnvogels. De 6-1 kwam ook op naam van Lize de Vries, die daarmee haar hattrick compleet maakte voor deze middag. Kitty Susan lag in de drukte knap terug en de bal werd keurig netjes in de vrije hoek geschoten. De zevende van de middag was er eentje voor de fijnproevers. De ingevallen Lynn Springer veroverde vroeg de bal en Caroliene Jonker vond in de kleine ruimte Kitty Susan die haar hattrick aan assists volmaakte. Romy Speelman mocht aanleggen en schoot de bal kiezelhard afdraaiend richting de rechterkruising. Een prachtige goal als klapstuk van de start van de bekercampagne.

De eerste drie puntjes zijn binnen en de andere poulewedstrijd tussen Spirit en ARC eindigde in een spectaculaire 3-3. Aanstaande zaterdag trekt de Rijnvogelkaravaan naar Ouderkerk aan den IJssel, waar het de degens gaat kruisen met VV Spirit. Zij komen uit in de 1e klasse en deden vorig seizoen lang mee voor promotie. De Katwijk Binders hebben gedaan wat ze moesten doen de zaterdag. Op naar de volgende. Misschien ligt er dan aan het eind van de wedstrijd al een ticket klaar voor de knock-outfase.

02/09/2024